Co powiecie na perfekcyjnie trzymające się stołu wydruki z wyłączonym hotbedem?

Większość drukarek używa podgrzewanego stołu pokrytego taśmą kaptonową (lub nie) do przytrzymywania wydruków na miejscu. Minusem hotbeda jest jednak to, że wydruki, szczególnie jeśli użyć PLA i wiatraczka, często się nieco odkształcają w pierwszych warstwach od wydzielanego przez stół ciepła. Przy niewielkich, precyzyjnych obiektach potrafi to być showstopper. Ponadto grzanie stołu to dodatkowych ~100 watów, a drukarka może pracować przecież długimi godzinami.

Biorąc to pod uwagę zachęcam was do wypróbowania następującej metody.
1) Podgrzać na chwilę stół do ~80C.
2) Przesmarować stół pałeczką gorącego kleju (takiego do pistoletów). Wystarczy rozprowadzić ledwo widoczną warstwę.
3) Włączyć stół.
4) Drukować na zimnym lub studzącym się stole. Sam plastik wylatując z dyszy jest na tyle gorący, że lokalnie rozpuszcza klej i do niego przywiera. Można drukować na kaptonie lub bezpośrednio na szkle. Do aluminium gorący klej nie przywiera zbyt mocno.
5) Po wydruku podgrzać stół i zdjąć z płynnego już kleju gotowy obiekt. Przy zimnym stole klej trzyma tak mocno, że nie sposób oderwać wydruku, nawet jeśli powierzchnia styku ma tylko kilka cm^2.
6) Można usunąć resztkę kleju z dolnej powierzchni druku (kwestia estetyki). W tym celu wystarczy przetrzeć klej szmatką z odrobiną alkoholu izopropylowego. Taki alkohol jest do kupienia za kilka złotych m.in. w sklepach kosmetycznych.

Druk można powtarzać 3-4 razy zanim stół będzie potrzebował kolejnego przesmarowania. Jedna pałeczkhot_gluea kleju starcza na dziesiątki jeśli nie setki wydruków.

Na moim Ultimakerze (z dodanym podgrzewanym stolikiem) wypraktykowałem takiego „coldbeda” i wydruki są jak przyspawane do stołu. Raczej już nie wrócę do druku na ciepło.

Ciekaw jestem Waszych doświadczeń.

  9 Odpowiedzi do “Coldbed – alternatywne użycie grzałki”

  1. Na ABS działa? ciekawe… idę zaraz wypróbuje….

  2. sa „gluty” do metalu i trzymaja sie calkiem dobrze, mozliwe, ze na aluminium takim da rade. jak zrobie probe wrzuce na forum.

  3. testowałem z ABS i już przy trzeciej warstwie element o małej powierzchni zaczął się podwijać. Chyba tylko do PLA ta metoda

  4. na nylon niestety nie działa ;( ma ktoś pomysł do czego to tałatajstwo się będzie kleić?

  5. I dla mnie efekty były mizerne, smarowałem i samo szkło i kapton. Rogi się podnoszą mimo to. Podejrzewam że to może być kwestia filamentu – tak jak różni producenci a nawet różne kolory mają różne właściwości termiczne, tak może i różnie się przykleją…

  6. Jesli chodzi o Nylon to na blogi jakiegos typa z Wielkiej brytanii Przeczytalem ze dobrze sie trzyma plyty mdf czy cos takiego, dokladnie nie pamietam, zaraz podam linka do bloga i se wyszukaj konkretny post.
    Swoja droga ogolnie swiety blog i bardzo duzo ciekawych rzeczy mozna sie dowiedziec: http://www.tridimake.com/
    testowalem klej na goraco i u mnie sie nie sprawdzil w ogole.

  7. Krawędzie zawsze będą się podwijać, jeśli głowica nie ma ekranu oraz element jest mały, a temperatura drukowania wysoka. Nie wiem, jak to jest z głowicą z ekranem cieplnym, ale czym większy powierzchniowo wydruk, tym mniej podnoszą się krawędzie.

    Generalnie albo wytrzymałość i podnoszenie się, albo ładny słaby wydruk, albo gdzieś pośrodku.

    W każdym razie podwijanie rogów a zwłaszcza nadwieszek właściwie nie zależy od stołu (w minimalnym stopniu) , a od braku możliwości wystygnięcia niemal na twardo (100-130 stopni) poprzedniej warstwy plastiku.

    • A jeśli chodzi o odklejanie się rogów – to na pewno trzeba dopilnować, aby klej i wydruk wystygł po pierwszej warstwie.

 Zostaw odpowiedź

(required)

(required)

Możesz użyć również HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

 
© 2011 Suffusion theme by Sayontan Sinha